Mee Udang ala Sg Dua, dia punya surr! - Info Resepi

Info Resepi Masakan 2023

Video 

Resepi kali ni ialah mee udang. Tiba-tiba teringin nak makan mee udang Sg Dua, tapi jauh sangat kena lah buat sendiri. Bahan utama dalam kuah ialah udang yang direbus dan kisar halus, termasuk kisar kulit udang tuntuk air nya.

Untuk pekatkan kuah, kena guna 2 jenis ubi iaitu ubi keledek oren dan kentang. Tambah sedap pula dengan udang laut yang kita rebus sekejap je untuk dimakan bersama mee. Kalau dapat udang fresh, boleh lah cuba masak. Hidang pulak dengan bahan-bahan kondimen yang sedap dan menarik dari segi hidangan nya. Tengok pun dah membuka selera. 
Rasa lemak manis udang tu kena sangat dengan kuah yang pedas, makan pula dengan perahan limau memang terbaik. 
Anggaran : 5-6 orang makan

Bahan-bahan kuah:
4 ulas bawang putih
1 biji bawang merah besar
3 sb sos cili
3 sb sos tomato
1 sb pes tomyam
3-4 sb cili kisar
2 sb serbuk kacang tanah 
1 biji kentang
1-2 biji keledek oren
6 ekor udang saiz S (untuk kisar)
Air secukupnya
Garam secukup rasa
1-2 sb gula
1 ketul kiub pati ayam
500g udang saiz XL
1 sb udang kering
1-2 pek mee kuning

Bahan-bahan hidangan:
1 ikat sawi
1 mangkuk taugeh
Daun bawang
Cili merah & hijau
4 biji telur rebus
4 ketul tauhu
Bawang goreng
Limau nipis

Sumber : Che Nom