Buat Sendiri Natural Remedy Guna Kunyit Untuk Rawat Kucing Luka & Kurap. Lebih Selamat


Kucing kesayangan luka, ada kurap atau kena fungus tapi nak beri ubat krim bimbang dijilat. Bahaya pula.

Untuk lebih selamat boleh gunakan natural remedy yang dikongsi oleh Suhaili Baharudin. Hanya gunakan minyak kelapa dan juga kunyit saja. Caranya boleh ikut langkah yang beliau kongsi. Minyak ini juga boleh kita gunakan sendiri untuk luka.

DIY natural remedy untuk kucing luka, lebih selamat dan non toxi
Mak sediakan resepi ubat sapu jika majikan kita luka sana sini. Kalau guna krim sapu dari farmasi atau klinik, selalu risau kalau depa terjilat kan? Kunyit adalah antifungal, antibakteria dan antiviral.

Begitu juga dengan minyak kelapa. Terlalu banyak khasiat 2 bahan ni untuk kita dan para majikan. Yang penting ia selamat dan non toxic. Luka pun cepat baik!

Kita perlukan cuma 3 bahan
1. Kunyit hidup
2 Minyak kelapa (coconut oil)
3. Botol
Nota: kalau guna virgin coconut oil lagi bagus.

Cara Membuat

1. Basuh kunyit bersih-bersih kemudian keringkan. Tak perlu kering beria, boleh lap dengan tisu dapur saja.

2. Letakkan dalam botol, tuang minyak kelapa tadi. Tak ada sukatan tepat untuk sebanyak mana kunyit dan minyak tu. Agak-agak saja. Yang penting kita bersederhana saja.

3. Tutup kemas dan siap. Simpan dan biarkan selama 2 minggu. Letak aje di satu tempat. Dalam tempoh ni minyak akan menyerap semua khasiat kunyit tadi.

4. Selepas 2 minggu warna dah bertukar. Kunyit semakin gelap dan minyak semakin kuning. Penuh khasiat dalamnya. Terus boleh sapu pada luka majikan kita yang buas amat tu. Mereka menjilat? Tak ada masalah. Terus jadi ubat untuk depa.

5. Tengok warna minyak dah kuning. Luka kucing-kucing kita akan cepat sembuh dan mana-mana yang terkoyak tu akan cepat kering. Natural remedy tanpa bahan sintetik. Oh ya, kita bibik-bibik ni sesuai juga.

Selama mana minyak ni elok?
Selagi tiada bau hapak. Kalau dah bau hapak tu maksudnya dah expired jadi bolehlah dibuang, jangan gunakan dah ya. Jadi boleh buat dalam kuantiti yang sikit aje dulu supaya tak membazir.

Semoga bermanfaat