Kedah 2023 Jadual Waktu Berbuka Puasa dan Imsak


Berikut adalah lampiran Takwim atau Jadual Berbuka Puasa dan Imsak Ramadhan pada tahun 2023 (Masihi) bersamaan 1444 (Hijrah) bagi zon-zon di kawasan seluruh negeri Kedah.

Sebagai makluman, lampiran jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa Ramadhan tahun 1444H / 2023M yang disertakan ini adalah rasmi terbitan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), kerjasama Jabatan Mufti Negeri Kedah. 

Puasa adalah ibadat yang memupuk kesuburan rohani dan jasmani, juga sebagai latihan bagi diri dan jiwa untuk melentur nafsu agar tidak melampui batas. Ramadhan adalah bulan anugerah Ilahi bagi orang yang ingin mendapatkan anugerah ini. Rugilah bagi mereka yang tidak menyanjung kesempatan untuk mendapatkan kurniaan ini

Jadual Waktu Buka Puasa Dan Imsak Ramadhan 2023 Negeri Kedah

Semoga lampiran jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa bulan Ramadhan tahun 1444H / 2023M yang disertakan dapat memudahkan umat Islam di negeri Kedah membuat semakan masa yang ideal untuk bersahur sebelum memasuki waktu Subuh selain dapat berbuka Puasa pada waktu yang tepat.

Tarikh 1 Ramadhan dan tarikh melihat anak bulan Syawal tertakluk pada pengisytiharan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia. Hari Nuzul Al-Quran jatuh pada 8 April bersamaan 17 Ramadhan. Berikut adalah jadual waktu imsak dan berbuka puasa bagi tahun 1444H / 2023M Negeri Kedah sebagai rujukan. 

Zon 1 

Kota Setar, Kubang Pasu dan Pokok Sena

Zon 2 

Pendang, Kuala Muda dan Yan

Zon 3 

Padang Terap dan Sik

Zon 4 

Baling

Zon 5 

Kulim dan Bandar Baharu

Zon 6 

Pulau Langkawi


Zon 7 

Puncak Gunung Jerai